Формула Студент је најпрестижније светско инжењерско такмичење студената, у којем учествује преко 600 универзитетских тимова из целог света. Циљ такмичења је едукација и развој студената кроз пројектовање и израду тркачког возила, а успех тима се оцењује од стране искусних инжењера из света ауто-индустрије и ауто-мото спорта.

О ТАКМИЧЕЊУ

Такмичење Формула Студент, тада под називом SAE Mini-Indy одржано је први пут 1979. године на Универзитету у Хјустону, САД, под организацијом Удружења аутомобилских инжењера (Society of Automotive Engineers – SAE International). Осамдесетих година прошлог века, формални назив такмичења постаје Formula SAE, правила се мењају и у трку се укључују скоро сви велики Универзитети са подручја Сједињених Америчких Држава. На подручју Европе, такмичење је први пут одржано 1998. године и организовано је од стране Удружења машинских инжењера Велике Британије (Institution of Mechanical Engineers – IMechE) када у Европи добија званични назив Формула Студент. Од тада, па до данашњих дана такмичење постаје веома озбиљно и прихваћено од стране бројних светских Универзитета, међу којима је и Универзитет у Београду. Такмичења се одржавају у многим државама, као што су Велика Британија, Немачка, Италија, САД, Бразил, Аустрија, Чешка, Мађарска…

ДИНАМИЧКЕ ДИСЦИПЛИНЕ (675 поена)

СТАТИЧКЕ ДИСЦИПЛИНЕ (325 поена)

АНАЛИЗА ТРОШКОВА

Студенти састављају детаљан извештај свих трошкова везаних за материјале, израду и монтажу возила. Поени се додељују на основу коначне цене возила и квалитета извештаја.

БИЗНИС ПЛАН

Бизнис презентација има за циљ да потенцијалним инвеститорима прикаже пословно решење (business case) које је осмишљено како би се продао концепт развијеног болида. Морају се нагласити кључне особине и предности болида, процес дизајнирања, могућност производње и пословна понуда.

ДИЗАЈН

Најзахтевнија дисциплина у овој групи такмичења је свакако одбрана пројекта. Учесници морају бити спремни да пред инжењерима из највећих светских компанија из области ауто-мото спорта објасне како и зашто су користили различите материјале, компоненте, системе, зашто су их уклопили баш на тај начин, и како се њихова решења уклапају у потребе тржишта. Болид мора илустровати најбоља инжењерска решења.

ТЕХНИЧКА ИНСПЕКЦИЈА

Ово је део такмичења који не носи поене, али условљава даље учествовање. Уколико возило испуњава све услове прописане Формула Студент правилником безбедно је и спремно за стазу.

УБРЗАЊЕ

Ова дисциплина се фокусира на перформансе мотора и мењача, као и на ослањање које би требало да обезбеди максимално приањање пнеуматика. Време убрзања се мери на деоници дугој 75 метара, где возило креће из мировања.

ВОЖЊА ОСМИЦЕ

Вози се на полигону у облику осмице, који тимовима даје прилику да покажу како се њихов болид понаша у кривинама. Болид мора да поседује добро бочно приањање да би извео осмицу за што мање времена.

СПРИНТ ТРКА

Ова трка је осмишљена по угледу на тренинг Формуле 1, како би се тестирала управљивост и могућност маневрисања болида на уској стази дугој 800 метара.

ЕФИКАСНОСТ

Мери се потрошња горива приликом теста издржљивости.

ТЕСТ ИЗДРЖЉИВОСТИ

Мери се време потребно да возило пређе стазу дугу 22 километра, која је слична оној за вожњу слалома. Након 11 километара смењују се возачи, и потребно је зауставити и поново стартовати возило, при чему нису дозвољене преправке или сипање горива. Ово је најзахтевнија дисциплина, која тестира поузданост мотора и возила.

„Оно што ми се највише допада код Формула Студент такмичења јесте то што се охрабрују иновације, јер правила такмичења учесницима дају пуну слободу када је дизајн у питању. То се најбоље види у најразличитијим решењима истог проблема.

Из сопственог искуства знам да иза доброг инжењера стоји практично искуство. Формула Студент комбинује практично и теоријско знање, али такође обучава студенте да планирају буџет, раде у тиму и баве се пројектним менаџментом.

Било да чланови тимова касније буду запослени у индустрији ауто-мото спорта или некој другој грани инжењерства, учествовање на оваквом такмичењу је непроцењиво искуство које ће им свуда значити.”

Рос Браун (Ross Brawn)
Покровитељ Формула Студент такмичења, Формула 1 Директор за Мотоспорт

„Дипломци Формула Студент тимова долазе у нашу компанију пуни идеја које желе да примене на возило Формуле 1. То је предност доласка из блиско повезаног тима коју ми знамо да ценимо, и која нам веома значи. Енергија коју са собом носе чланови Формула Студент тимова нас сваки пут подсети колико сјајан посао имамо, и колико смо срећни што ово радимо.”

Џејмс Алисон (James Allison)
Дизајнер, инжењер и бивши технички директор Скудерија Ферари (Scuderia Ferrari)

„Сматрам да је концепт Формула Студент такмичења генијалан, јер студентима пружа пуну и сажету представу о томе како изгледа радити у ауто-мото спорту, али и у некој компанији уопште. Сви морају да се суоче са финансијским и ресурсним ограничењима, временским роковима и доношењем тешких одлука од почетка до краја извођења пројекта.

Такође, студенти морају да заврну рукаве и науче практичност код израде и вожње аутомобила. Уживам у томе да видим разне начине усавршавања решења за компликован проблем - увек постоји нешто изненађујуће и позитивно да се види.“

Виљем Тоет (Willem Toet)
Инжењер у Формули 1